«Математична генеалогія як засіб формування міжпредметних уявлень учнів.
Використання математичної генеалогії та міжпредметних зв’язків на уроках
математики»
« Усі знання виростають
з одного коріння - з навколишньої дійсності,
а тому й повинні вивчатися у зв’язках» .
Я.А. Коменський
Якісне навчання забезпечує засвоєння знань та формування
умінь, що для випускника школи стануть підґрунтям у його подальшому житті.
Продуктом школи є людина, особистість. Тож навчати її треба так, щоб учень
відчув, що знання та вміння є для нього життєвою необхідністю. Для системи
шкільної освіти вирішальне значення має формувальний вплив предмета математики
на особистість школяра. Навчальна діяльність у кінцевому підсумку повинна не
просто дати людині суму знань, умінь і навичок, а сформувати її компетенції,
визначити шлях до самовдосконалення, тому проблема міжпредметних зв’язків
набуває важливого значення.
Міжпредметні зв’язки є важливим принципом навчання в
сучасній школі , що забезпечує взаємозв’язок наук природничо-математичного і
суспільно- гуманітарного циклів. Проблема
не стільки в оволодінні знаннями, скільки в умінні застосовувати їх на
практиці в будь-якій життєвій ситуації та у професійній сфері. Взаємозв'язок у
вивченні предметів - природний процес,
зумовлений логікою навчання.
В повсякденній практичній діяльності кожна людина в тій
чи іншій мірі має справу з розрахунками, плануванням, моделюванням, прийомами
геометричних побудов та вимірювань, складанням та читанням таблиць, схем,
діаграм, графіків, виконанням алгоритмів, аналізом масивів даних. Тому ,
вивчаючи кожну тему з математики, слід пов'язувати її з практичними задачами з
життя чи інших навчальних дисциплін , доводити на конкретних прикладах її
практичну значимість та коло застосувань.
« Математика – знаряддя для міркування, бо все, що є на
небі, в душі і на землі можна виразити в точному числі. І зовсім нестерпно,
коли математик викладає математику без її застосування….» (Р. Фейман)
Навчаючись математики, учні ознайомлюються з багатьма
новими словами, виховують культуру мовлення, особливо тоді, коли вводимо нові
терміни й символи. Слід учням розповісти етимологію терміна, з якої мови
походить слово , як перекладається, коли, хто і чому почав називати цим словом
математичне поняття.
Під час проведення уроку математики у 5 –му класі по темі «Додавання натуральних чисел» мною
була наведена історична довідка про виникнення знака «+»
У XIV ст.. для
позначення дії додавання використовували букву
Р - першу букву латинського слова «plus». Існує кілька гіпотез походження
сучасного знака «+». Наприклад, вірогідним здається пояснення, що цей знак є
скороченим записом латинського слова «et», що у перекладі означає «і» . Спочатку
писали «et» , потім «t» і , нарешті «+». Математичну фразу « Сума чисел два і
три дорівнює п’ять» промовила різними іноземними
мовами, показавши тим самим
наскільки математична мова є
міжнародною. При вивчені нового
матеріалу використані між предметні зв’язки на прикладі задачі для розв’язання якої
необхідно виконати додавання чисел: «З літопису відомо, що зимою 401 року
замерзло Чорне море. Це трапилося знову через 610 років, а після цього
повторилося ще через 609 років. У які роки відбулися ці незвичайні явища
природи ? »
Під час добору задач доцільно дотримуватися певних вимог.
Задача має демонструвати практичне застосування математичних ідей і методів та
ілюструвати матеріал, що викладається на певному уроці , містити відповідні або
інтуїтивно зрозумілі поняття і терміни, а також реальні числові дані, що не
ведуть до громіздких обчислень. За таких умов використання прикладної задачі, складеної
на матеріалах суміжних предметів, дає педагогічний ефект.
Використання міжпредметних зв’язків спрямоване на формування у школярів
системи знань, умінь і навичок , робота з якими розвиває вміння осмислювати
зміст понять та застосовувати здобуті знання на практиці, аналізувати
результати, робити відповідні узагальнення, порівняння, висновки, розширює
кругозір учнів. Такі задачі зумовлюють потребу у вивченні теоретичного
матеріалу, свідчать, що математичні абстракції виникають із реального життя.
Математика може
сприяти вихованню національної самосвідомості , що є актуальним в наш час, коли
Україна перебуває в процесі національного відродження. Для цього можна
розв’язувати задачі на історичну тематику:
« В бою під Крутами в січні 1918 року полягло 300 українських студентів.
Скільки років минуло віттоді?». При виченні теорії ймовірностей можна
звернутися до творчості класиків української та російської літератури . Досить згадати славнозвісну «Пікову даму»..
За мотивами цього твору можна скласти задачу: « Яка ймовірність того, що з
колоди, яка містить 52 карти , Германн навмання витягнув три карти , і це
будуть 3,7 і туз?».Говорячи про попарно несумісні події, можна знайти віршові
рядки
у творчості Т.Г.Шевченка:
« Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині-
Однаковісінько мені…..»;
У творчості А.С. Пушкіна :
« Паду ли я,
стрелой пронзенный,
Иль мимо
пролетит она…..»
Міжпредметні зв’язки та генеалогія в математиці - це не
стільки «мости» між навчальними предметами, але й засіб побудови цілісної
системи навчання на основі спільності змісту знань і методів наукового
пізнання.
Систематична робота спрямована на свідоме сприйняття і використання
математичних понять, їх аналіз, порівняння, класифікацію й узагальнення,
дозволяє підвищувати культуру мовлення учнів, здійснювати міжпредметні зв’язки які розвивають вміння
осмислювати зміст понять та застосовувати здобуті знання на практиці в
різноманітних формах та ситуаціях для досягнення цілей, розвитку знань і
власних можливостей, розвиток нового творчого покоління громадян нашої Держави.
Підготувала : Лисенко Лілія Миколаївна
Вчитель вищої кваліфікаційної категорії
Комунального закладу
« Нікопольська спеціалізована школа
І-ІІІ ступенів № 5»
Немає коментарів:
Дописати коментар