Проблема наступності
викладання математики початкової та середньої школи.
НАСТУПНІСТЬ у педагогіці – дидактичне правило, що передбачає засвоєння
учнем понять їх логічному зв’язку та взаємозалежності.
«...наступність у навчанні — це, з одного боку, продумана підготовка
учнів до набуття нових знань і, з другого, — вміння вчителя під час викладання
нового матеріалу спиратися на ті знання, які вже мають школярі, розкривати й
удосконалювати їх»
Наступність передбачає:
Ø
послідовність і
систематичність розміщення навчального матеріалу,
Ø
поступове зростання його складності;
Ø
зв’язок і узгодженість змістово-методичних
ліній;
Ø
розміщення
матеріалу між різними ступенями навчання;
Ø
взаємодія нових
знань з раніше засвоєними і, на цій основі,
Ø
досягнення учнями
якісно нового рівня підготовки;
Ø
використання методів і засобів, що
відповідають віковим особливостям учнів на певному етапі навчання.
Наступність покращується, якщо
забезпечуються наступні методичні засади:
1) узгодженість у трактуванні
понятійного апарату;
2) поступове ускладнення програмних вимог
до математичної підготовки учнів;
3) концентричний розвиток навчального матеріалу
за спільними змістово-методичними лініями;
4) врахування особливостей мислительної
діяльності учнів;
5) доступність навчального матеріалу, поступове
його узагальнення і систематизація;
6) індивідуалізація і рівнева диференціація
навчання.
Наступність в організації
навчально-пізнавальної діяльності учнів
Мета : усунути протиріччя в змісті та методах навчання, які виникають при
переході від початкової до основної школи.
Шляхи досягнення мети:
Навчальний процес здійснюється
на основі діяльнісного підходу:
спрямований не лише
на засвоєння готових знань, але і на способи цього засвоєння, на способи
мислення і діяльності, на розвиток пізнавальних сил і творчих здібностей учнів.
Виклад теоретичного матеріалу:
Ø
З розгляду
конкретних прикладів,
Ø
наочний розгляд,
Ø
дослідне
обгрунтування фактів;
Ø
у вигляді казки;
Ø
з використанням
творчих змагань тощо.
Виклад
теоретичного матеріалу в молодших класах не передбачається .
При поясненні нового матеріалу
O темп викладу нового матеріалу повинен бути доступним для
учнів;
O • акцентувати
увагу на головних моментах нової теми;
O • з'ясовувати ступінь розуміння матеріалу учнями які не
встигають у навчанні, виклад супроводжувати
запитаннями;
O • використовувати
засоби, що збуджують інтерес до теми, ТЗН, наочність, порівняння;
O • залучати учнів, які не встигають у навчанні у бесіду.
Ігрова діяльність (ігрова
вправа, дидактична гра)
Використовується для:
Ø
ознайомлення з
новим матеріалом;
Ø
для закріплення
знань,вмінь та навичок;
Ø
для попередження
перевантаження (зняття втоми).
Гра стимулює розвиток мисленнєвих операцій:
(спостереження; порівняння, класифікація, аналіз, синтез, узагальнення)
Робота з підручником
O Учні - випускники молодших класів не володіють навиками
роботи з математичним текстом:
відрізняти головне від другорядного, розбивати текст на частини. Тому:
1.
Намагаються його
завчити напам’ять.
2.
Запам’ятати шляхом
багаторазового повторення.
3.
Взагалі не читають.
Поради вчителям щодо
організації роботи над математичним текстом
O На прикладі конкретного тексту показати як виділити головне,
скласти план, виділити головні поняття (якщо є -означення), виписати нові
терміни, незрозумілі слова.
O Після тексту є контрольні запитання, на які потрібно
відповісти, відтворити прочитане за планом.
O Геометричний матеріал ілюструвати малюнками.
При опитуванні
O створювати доброзичливу атмосферу в класі;
O • дозволяти
учням перед відповіддю біля дошки користуватись посібниками;
O • давати план
відповіді, дозволяти користуватися планом, складеним удома;
O • допомагати
сконцентрувати увагу на головних питаннях теми;
O • звертати
увагу на типові помилки учнів;
O • підбадьорювати
учнів при відповіді, створювати ситуацію успіху.
Самоосвітня діяльність школярів
5-х класів
O Поступове збільшення часу на
самостійну роботу;
O Поступове ускладнення
завдань, які пропонуються для самостійної роботи;
O Поступове збільшення
кількості завдань для самостійної роботи.
У ході виконання вправ
O * раціонально та
обмірковано підбирати вправи для самостійної роботи;
O * оперативно
допомагати учням у ході виконання самостійної роботи;
O * ураховувати темп
роботи учнів;
O * привчати учнів
здійснювати самоконтроль у ході самостійної роботи.
Особлива увага
O Домашнє завдання
• ураховувати оптимальність (обсяг)
домашнього завдання;
• координувати домашнє завдання з іншими
уроками;
• по можливості домашнє завдання повинно
містити в собі роботу над
помилками;
• роз'яснити дітям структуру й особливості
виконання домашнього завдання ;
• підбирати індивідуальні завдання для учнів,
враховувати диференційований
підхід.
Перевірка домашнього завдання
1.
Систематичність.
2.
Різноманітність
форм перевірки.
3.
Оцінювання.
«Говорять, що для вивчення математики необхідні особливі здібності; ця
думка помилкова; для математики необхідне логічно правильне мислення. Якщо
виховання правильне - ця здібність може бути розвинута у кожної дитини. Мета
шкільного навчання має полягати в розвитку логічно вірного мислення». Український математик
В.Єрмаков
Завдання математики - не навчання лічби,В.Єрмаков
а навчання прийомів
людського мислення під час лічби. Л. Толстой
Презентація
Немає коментарів:
Дописати коментар