Проблема наступності викладання математики початкової та середньої школи.

НАСТУПНІСТЬ у педагогіці – дидактичне правило, що передбачає засвоєння учнем понять їх логічному зв’язку та взаємозалежності.

«...наступність у навчанні — це, з одного боку, продумана підготовка учнів до набуття нових знань і, з другого, — вміння вчителя під час викладання нового матеріалу спиратися на ті знання, які вже мають школярі, розкривати й удосконалювати їх»
                                    
Наступність передбачає:
Ø послідовність і систематичність розміщення навчального матеріалу,
Ø  поступове зростання його складності;
Ø  зв’язок і узгодженість змістово-методичних ліній;
Ø розміщення матеріалу між різними ступенями навчання;
Ø взаємодія нових знань з раніше засвоєними і, на цій основі,
Ø досягнення учнями якісно нового рівня підготовки;
Ø  використання методів і засобів, що відповідають віковим особливостям учнів на певному етапі навчання.
Наступність покращується, якщо забезпечуються наступні методичні засади:
1)  узгодженість у трактуванні понятійного апарату;
2)  поступове ускладнення програмних вимог до    математичної підготовки учнів;
3)  концентричний розвиток навчального матеріалу за спільними змістово-методичними лініями;
4)  врахування особливостей мислительної діяльності учнів;
5)  доступність навчального матеріалу, поступове його узагальнення і систематизація;
6)  індивідуалізація і рівнева диференціація навчання.
Наступність в організації навчально-пізнавальної діяльності учнів

Мета : усунути протиріччя в змісті та методах навчання, які виникають при переході від початкової до основної школи.
Шляхи досягнення мети:
Навчальний процес здійснюється на основі діяльнісного підходу:
спрямований не лише на засвоєння готових знань, але і на способи цього засвоєння, на способи мислення і діяльності, на розвиток пізнавальних сил і творчих здібностей учнів.
Виклад теоретичного матеріалу:
Ø З розгляду конкретних прикладів,
Ø  наочний розгляд,
Ø дослідне обгрунтування фактів;
Ø у вигляді казки;
Ø з використанням творчих змагань тощо.
 Виклад теоретичного матеріалу в молодших класах не передбачається .
При поясненні нового матеріалу
O     темп викладу нового матеріалу повинен бути доступним для учнів;
O     •        акцентувати увагу на головних моментах нової теми;
O     •        з'ясовувати  ступінь розуміння матеріалу учнями які не встигають у навчанні, виклад супроводжувати  запитаннями;
O     •        використовувати засоби, що збуджують інтерес до теми, ТЗН, наочність, порівняння;
O     •        залучати  учнів, які не встигають у навчанні у бесіду.
Ігрова діяльність (ігрова вправа, дидактична гра)
Використовується для:
Ø ознайомлення з новим матеріалом;
Ø для закріплення знань,вмінь та навичок;
Ø для попередження перевантаження (зняття втоми).
 Гра стимулює розвиток мисленнєвих операцій: (спостереження; порівняння, класифікація, аналіз, синтез, узагальнення)
Робота з підручником
O     Учні - випускники молодших класів не володіють навиками роботи з математичним текстом:  відрізняти головне від другорядного, розбивати текст на частини. Тому:
1.     Намагаються його завчити напамять.
2.     Запамятати шляхом багаторазового повторення.
3.     Взагалі не читають.
Поради вчителям щодо організації роботи над математичним текстом
O     На прикладі конкретного тексту показати як виділити головне, скласти план, виділити головні поняття (якщо є -означення), виписати нові терміни, незрозумілі слова.
O     Після тексту є контрольні запитання, на які потрібно відповісти, відтворити прочитане за планом.
O     Геометричний матеріал ілюструвати малюнками.
При опитуванні
O     створювати доброзичливу атмосферу в класі;
O     •        дозволяти учням перед відповіддю біля дошки користуватись посібниками;
O     •        давати план відповіді, дозволяти користуватися планом, складеним удома;
O     •        допомагати сконцентрувати увагу на головних питаннях теми;
O     •        звертати увагу на типові помилки учнів;
O     •        підбадьорювати учнів при відповіді, створювати ситуацію успіху.
Самоосвітня діяльність школярів 5-х класів
O     Поступове збільшення часу на самостійну роботу;
O     Поступове ускладнення завдань, які пропонуються для самостійної роботи;
O     Поступове збільшення кількості завдань для самостійної роботи.
У ході виконання вправ
O     *  раціонально та обмірковано підбирати вправи для самостійної роботи;
O     *  оперативно допомагати учням у ході виконання самостійної роботи;
O     *  ураховувати темп роботи учнів;
O     *  привчати учнів здійснювати самоконтроль у ході самостійної роботи.
Особлива увага
O     Домашнє завдання
•        ураховувати оптимальність (обсяг)
           домашнього завдання;
•        координувати домашнє завдання з іншими
            уроками;
•        по можливості домашнє завдання повинно
            містити в собі роботу над помилками;
•        роз'яснити дітям структуру й особливості 
            виконання домашнього завдання ;
•        підбирати індивідуальні завдання для учнів,
            враховувати диференційований підхід.

Перевірка домашнього завдання
1.     Систематичність.
2.     Різноманітність форм перевірки.
3.     Оцінювання.  
«Говорять, що для вивчення математики необхідні особливі здібності; ця думка помилкова; для математики необхідне логічно правильне мислення. Якщо виховання правильне - ця здібність може бути розвинута у кожної дитини. Мета шкільного навчання має полягати в розвитку логічно вірного мислення». Український математик
                                                          В.Єрмаков
Завдання математики - не навчання лічби,
а навчання прийомів
людського мислення під час лічби. Л. Толстой



Презентація

Немає коментарів:

Дописати коментар